§ Witryna girya.com.pl wykorzystuje pliki cookies w celu lepszego świadczenia usług. Pozostanie w witrynie bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że cookies będą zapisane w Państwa urządzeniu. Dowiedz się więcej...
Rola mięśni stabilizujących w treningu siłowym.
Dodano: poniedziałek, 15 styczeń 2018r. | odsłon: 137 | 0 komenatzy (dodaj komentarz)
  • Udostępnij:

Rola mięśni stabilizujących w treningu siłowym.

Mięśnie stabilizujące, czyli głębokie to mięśnie:

  • Głębokie brzucha
  • Dna miednicy
  • Przykręgosłupowe
  • Przepony

Układ mięśniowy dzielimy na dwa systemy:

  • Mięśnie toniczne – stabilizatory lokalne (odpowiadają za stabilizacje danego segmentu ruchowego = stawu) typowo posturalne

Te mięśnie w przeciwieństwie do fazowych działają poza naszą świadomością w ciągu dnia i wykonują ogromną pracę, która ma na celu zachowanie postawy i utrzymać nas w polu grawitacyjnym.

  • Mięśnie fazowe – stabilizatory globalne (odpowiadają za funkcje ruchowe). W przypadku dysfunkcji narządu ruchu wykazują tendencję do rozciągnięcia, osłabienia a następnie ulegają zanikowi.

Stabilizacja centralna (core stability) to pozycja neutralna, w której wszystkie wyżej wymienione mięśnie kurcząc się jednocześnie, trzymają kręgosłup w najbardziej stabilnej pozycji.

Zanim wykonasz ruch podczas ćwiczeń, ustawiasz się w tak zwanej pozycji wyjściowej, czyli mięśnie stabilizacyjne uruchamiają się jako pierwsze (preprogramacja) zapewniając odpowiednią sztywność w obrębie tułowia.

Aktywizując prawidłową postawę zapewniamy sobie odpowiednie warunki do wykonywania wszelkiego rodzaju wysiłku fizycznego.

Mięśnie stabilizacyjne najpierw ustawiają naszą pozycję do ćwiczeń, a następnie dają podparcie dla pracy mięśni fazowych, które odpowiadają za ruch.

Wpływ mięśni stabilizujących na rozwój siły.

Zadbaj o fundament stabilności swojego ciała, a pozwoli Ci to budować silę i zapobiegać kontuzjom. Pracuj nad stabilnością, równowagą i kontrolą postawy.

Wytrenowane mięśnie stabilizujące poprawiają siłę i technikę w większości dyscyplin sportowych. Natomiast ich osłabienie powoduje nienaturalne układanie się ciała w trakcie wykonywania ćwiczeń siłowych, dochodzi do kompensacji i odwrotnego skutku: kontuzji lub nieprawidłowych wzorców ruchowych.

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że u osób z pewnym stażem treningowym dużo lepsze są ćwiczenia na wolnych ciężarach niż na maszynach.

Dzięki silnym mięśniom stabilizującym, technika wykonywanych ćwiczeń stanie dużo bardziej precyzyjna, co w perspektywie czasu przełoży się na wzrost siły, ponieważ większa ilość włókien mięśniowych pracuje bardziej efektywnie.

Na szczęście wystarczy nam zaledwie 5 minut dziennie, aby regularne wykonywanie ćwiczeń stabilizujących przyniosło szybkie i zauważalne efekty.

 

Komentarze